• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp_oskar.jpg
  • choinki.jpg
  • colorex.jpg
  • elektromonter.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • marcisz.jpg
  • ogrodzenia.jpg
  • parkiet.jpg
  • praca.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sp_kumorek.jpg
  • swiba.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bistro.jpg
  • ekotechnika.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kanczura.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • szumiec.jpg
  • weterynarz.jpg

 

 

 

Tragedia rozpacz rozgoryczenie. Takie myśli przychodzą nam do głowy kiedy to wiosenne ciuszki są na nas za małe. Dlaczego tak się dzieje? Z dwóch powodów:

-nasza dieta jest nieprawidłowa,

-za mało zażywamy ruchu.


Na wiosnę budzimy się i stwierdzamy że przybyło nam sporo kilogramów. Budzimy się jak niedźwiedzie z zimowego snu. Z tą różnicą, że niedźwiedzie po zimie są wychudzone i wygłodniałe, a my po zimie jesteśmy bogatsi o kilka kilogramów.


Nadwaga i otyłość w podobnym stopniu dotyczą kobiet, jak i mężczyzn. Bardziej jednak nadmiarem masy zagrożeni są panowie. Mężczyzn z nadwagą z roku na rok przybywa, kobiece statystki natomiast nieco się poprawiają. To oznacza, że panie bardziej dbają o siebie.


Nadwaga i otyłość to przewlekłe zaburzenia metabolizmu związane ze zbyt wysoką podażą energii zawartej w pokarmach, w stosunku do zapotrzebowania organizmu na tę energię. W efekcie jej nadmiar magazynowany jest w postaci odkładającej się tkanki tłuszczowej. O nadwadze mówimy wówczas, gdy waga ciała przekracza prawidłową - czyli odpowiednią w stosunku do wzrostu i wieku - o 10-20 procent. Z otyłością mamy do czynienia wówczas, gdy u mężczyzn waga prawidłowa zostanie przekroczona o 25 procent, u kobiet zaś - o 30 procent.


Nadmiar masy ciała jest najczęściej skutkiem stylu życia - spożywania zbyt dużych ilości tłuszczu i węglowodanów, zbyt małej aktywności fizycznej, siedzącego trybu życia. Tyciu sprzyja przede wszystkim nieprawidłowo skomponowana dieta. Jadamy stanowczo za dużo produktów bogatych w skrobię i węglowodany - takich, jak białe pieczywo, makarony, ryż, ziemniaki.


Odżywiamy się nieregularnie, sięgając często w pośpiechu po przetworzoną, wysokokaloryczną żywność. Między posiłkami podjadamy orzeszki, paluszki, chrupki, słodycze. Zapominamy o odpowiedniej ilości warzyw i owoców. By zapobiegać otyłości, a także by ją leczyć powinno się spożywać posiłki zawierające wszystkie niezbędne dla organizmu produkty. Należy jednak pamiętać aby nie były one zbyt tuczące i żeby nie zajadać się nimi w nadmiernych ilościach.


Koniecznie też należy przyjrzeć się swojej diecie. Potrawy zawierające tłuszcze zwierzęce zastąpmy warzywami i owocami. Zaleca się spożywanie ich w ilości od pół kg do nawet dwóch kilogramów dziennie. Zawarty w nich błonnik usuwa z organizmu zbędny cholesterol i obniża poziom trójglicerydów sprzyjających rozwojowi miażdżycy. Gospodarkę cholesterolową w organizmie na pewno poprawi włącznie do menu tłustych morskich ryb. Można też sięgnąć po dostępne na rynku produkty żywnościowe wzbogacane w substancje obniżające poziom „złego” cholesterolu we krwi.


Ruch jest naszym wielkim sojusznikiem w okresie zimy należy o tym pamiętać. Jest on sojusznikiem w walce z nadwagą i otyłością. Zdrowe odżywianie i ruch stosowane razem są podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu. Znacznie lepiej przy tym jest zapobiegać otyłości niż ją leczyć, zapobiegać tyciu zaś można naprawdę niewielkim wysiłkiem. Ważne jest tylko, by robić to systematycznie. Wystarczy np. zużyć 100 kcal. dziennie, by w skali okresu zimowego stracić niepotrzebnych 18 tysięcy kcal, co odpowiada utracie 5 kilogramów wagi.


Badacze twierdzą na przykład, że otyły mężczyzna w wieku 40 - 50 lat jest biologicznie starszy o ponad 5 lat od swoich szczupłych rówieśników. Dla kobiet z dużą nadwagą różnica między metryką a wiekiem biologicznym, uwzględniającym zużycie się organizmu, jest jeszcze większa, wynosi bowiem sześć i pół roku. - Człowiek mający 45 lat i dużą nadwagę faktycznie jest już pięćdziesięciolatkiem. Czy chcemy mając 40 lat być 50 latkiem?


Częstym skutkiem otyłości jest na przykład cukrzyca drugiego typu, związana z niewłaściwą dietą. Z nadwagą wiąże się wiele chorób układu krążenia - nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca i choroba niedokrwienna serca. U osób otyłych często występuje podwyższony poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, otyłość sprzyja też zaburzeniu proporcji między dobrym i złym cholesterolem. Otyli częściej narażeni są na udary mózgowe, cierpią na żylaki kończyn dolnych.


Nadwaga przyczynia się do rozwoju zmian zwyrodnieniowych w stawach. Kamica pęcherzyka żółciowego też częściej dokucza ludziom otyłym. Otyłość bywa częstym powodem zaburzeń hormonalnych i powikłań ciąży. Aby zatem być zdrowszym, warto zgubić nadmiar kilogramów. Nasza nadwaga powoduje że często narzekamy na bóle stawów a ponad to jesteśmy narażeni na kontuzje. W trosce o prawidłową wagę trzeba mierzyć talię, najlepiej robić to w pozycji stojącej, w miejscu między dolnym brzegiem żeber, a górną częścią kości biodrowej. U kobiet obwód tali nie powinien przekraczać 88 cm, u mężczyzn - 102 centymetry. Jeśli boisz się wagi to nie waż się, a często mierz swoją talię. Już na koniec. MAMY WOLNY WYBÓR DBAĆ O SIEBIE LUB NIE. Zatem życzę smacznego ze zdrowym rozsądkiem.


Mirosław Bierkus

 

 

 

ballstal.jpg