• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp_oskar.jpg
  • choinki.jpg
  • colorex.jpg
  • elektromonter.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • marcisz.jpg
  • ogrodzenia.jpg
  • parkiet.jpg
  • praca.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • sp_kumorek.jpg
  • swiba.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zlom.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bistro.jpg
  • ekotechnika.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kanczura.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • szumiec.jpg
  • weterynarz.jpg

 

 

 

Początek drugiej połowy XX wieku dla polskiej myśli technicznej niespodziewanie otworzył drzwi, które od końca wojny były skutecznie blokowane przez Związek Radziecki. Lekkie rozluźnienie twardej polityki sowieckiej, uniemożliwiającej produkcję całkowicie polskiego samochodu spowodowało powstanie w 1955 roku pięciu prototypów (na zdjęciu). Były to pierwsze, testowe egzemplarze Syreny. Początkowe wizje inżynierów poskromiły jednak polskie realia, zmuszając do stworzenia swoistego, barejowskiego misia na miarę naszych możliwości. W prototypach zastosowano nadwozie drewniano-stalowe z drzwiami otwieranymi pod wiatr (późniejsze wersje produkcyjne wykonane były w całości z tłoczonej stali) oraz zmodernizowany dwusuwowy silnik rodem z motopompy (ozn. S-15) o pojemności 744 cm3 i mocy 27 KM.


20 marca 1957 roku z linii montażowej na Żeraniu zjechała pierwsza Syrena – model 100. Dokonywanie wielu modernizacji w naturalny sposób prowadziło do wkroczenia na rynek w 1960 roku modelu 101. Nowa odmiana posiadała zmieniony gaźnik oraz pompę paliwa, 15 calowe koła, teleskopowe amortyzatory przednie, aluminiową listwę boczną, oraz dwuramienną wycieraczkę przedniej szyby. Zmiany w modelu 102 (1962-63) były wyraźniejsze. Skrócono pokrywę bagażnika, zastosowano przednie fotele z możliwością regulacji kąta oparcia, zmieniono atrapę chłodnicy, kształt listwy bocznej, oraz położenie dźwigni hamulca ręcznego. W miejsce tylnych świateł zapożyczonych z Warszawy trafiły nowe lampy zespolone. Powstało także 150 egzemplarzy o oznaczeniu S, wyposażonych w silnik z Wartburga 312 (40KM), zsynchronizowaną skrzynię biegów (II,III,IV bieg) oraz podwójną listwę boczną. Najbardziej istotną zmianą w kolejnym modelu – 103, było zastosowanie unowocześnionego silnika S-150 o mocy 30KM, po raz kolejny zmieniono przednią atrapę. W sprzedaży występowała także wersja S (analogicznie do 102). Dopiero w 1966 roku w modelu 104 zaczęto montować jednostki napędowe rodzimej konstrukcji, mogące konkurować z NRD-owskimi silnikami Wartburga, a mianowicie trzycylindrowe S-31 (842 cm3, 40KM).


21 sierpnia 1972 roku produkcję Syreny przeniesiono do BielskaBiałej gdzie kontynuowano montaż zaczętego na Żeraniu nowego modelu 105, w którym zmieniono sposób otwierania drzwi na tradycyjny, a także w późniejszym czasie wprowadzono dwuobwodowy układ hamulcowy. Kolejną modyfikacją było umieszczenie lewarka zmiany biegów, oraz hamulca ręcznego w podłodze (wersja 105 LUX). W FSM równolegle z osobową produkowana była również wersja towarowa o ładowności ok. 400 kg, nazwana BOSTO (Bielski OSobowo-TOwarowy), a także pickup R-20. Produkcję zakończono 30 czerwca 1983 roku z łączną liczbą 521 311 sztuk.


Sportowe egzemplarze Syreny wystartowały kilkakrotnie w Rajdzie Monte Carlo w 1960, ‘61, ‘62 oraz ‘64 roku, obecnie można je spotkać na trasach Rajdu Samochodów Historycznych Monte Carlo.


Łukasz Zadęcki

 

 

 

airclinic.jpg