• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp oskar.jpg
  • colorex.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • parkiet.jpg
  • praca.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • melba.jpg
  • mirex.jpg
  • multiagent.jpg
  • pralnia.jpg
  • rrreklama.jpg
  • szumiec.jpg
  • weterynarz.jpg

Edyta Kwiatkowska: W poszukiwaniu optymalnej formuły edukacji przedszkolnej, teoretycy i praktycy wciąż proponują coś nowego. Trzeba z tego korzystać. Ale jak rozpoznać w gąszczu tych propozycji, to co wartościowe i dobre dla naszego dziecka?


Aleksandra Leśniak: Przedszkole powinno być wstępem do świata edukacji, dokonującym się w bezpiecznym i inspirującym dla dziecka otoczeniu. Przecież wszystko zaczyna się w przedszkolu. Dziecko zdobywa kompetencje, które warunkują dobry start w szkole i relacje z ludźmi w przyszłym „dorosłym” już życiu. Ze szczęśliwych, otwartych na świat, wierzących w siebie dzieci, wyrastają szczęśliwi, odpowiedzialni, otwarci, odporni na niepowodzenia dorośli. Nie ma wątpliwości, że wybór przedszkola to ważna i trudna decyzja.


E.K.: Co to znaczy dobre przedszkole?


A.L.: Dobre przedszkole to miejsce sprawnie zarządzane, życzliwe dzieciom i rodzicom, stwarzające dzieciom warunki wszechstronnego rozwoju, a rodzicom dające wsparcie w roli wychowawczej. Wszystko co dzieje się w przedszkolu, powinno wynikać z analizy potrzeb i oczekiwań dzieci, z zachowaniem podmiotowych relacji dziecko – nauczyciel – rodzic.


E.K.: A jaki powinien być kompetentny nauczyciel wychowania przedszkolnego?


A.L.: Ponieważ dziecko w wieku przedszkolnym uczy się i poznaje świat inaczej niż dorosły, dlatego nauczyciel szanujący odmienność poznawczą dziecka mniej naucza, a bardziej zachęca do aktywności, daje dziecku więcej czasu na eksperymentowanie, jest otwarty na pomysły dzieci, zachęca do poszukiwania nowych rozwiązań i radzenia sobie z problemami, potrafi właściwie reagować na uczucia dzieci, analizuje i wyjaśnia zachowania, a nie ocenia je.


E.K.: Jak rozpoznać, że koncepcja pedagogiczna akcentująca indywidualizm, podmiotowość dziecka i otwarty styl pracy nauczyciela, jest realizowana w praktyce, w wybranym przez nas przedszkolu?


A.L.: Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Podejmując decyzję dotyczącą wyboru przedszkola, trzeba wiedzieć do jak licznej grupy będzie uczęszczało dziecko. Tylko w grupach, do których uczęszcza maksymalnie 12 dzieci indywidualne potrzeby dziecka w zakresie opieki, wychowania i edukacji, mogą być zaspakajane na poziomie warunkującym harmonijny rozwój. Sprawdźmy również, ile czasu nasze dziecko będzie przebywało na świeżym powietrzu, bo tylko zdrowe dziecko w pełni wykorzysta ofertę edukacyjną przedszkola (http://www.ekorodzice.pl/przedszkole-w-zgodzie-z-natura). Zastanówmy się czy ilość zajęć dodatkowych idzie w parze z jakością oraz czy uwzględnia potrzeby dziecka. Porozmawiajmy z nauczycielką naszego dziecka, sprecyzujmy nasze wątpliwości i obawy.


E.K.: Rozumiem, że „absolwenci” „Zakątka Maluszka” wyrosną na szczęśliwych, otwartych ludzi?


A.L.: Dokładamy wszelkich starań, aby tak się stało. Przecież wszystko zaczyna się w przedszkolu.


E.K.: Dziekuję za rozmowę i życzę dużo sukcesów.


Prywatne Przedszkole Zakątek Maluszka 32-085 Modlnica, ul. Źródlana 17 tel: 513 662 111, 697 377 387 www.zakatekmaluszka.pl Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

lidl.jpg