• alles.jpg
  • alux.jpg
  • colorex.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lyko.jpg
  • parkiet.jpg
  • rowery.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • serwis.jpg
  • skot.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kanczura.jpg
  • kruk.jpg
  • melba.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • weterynarz.jpg

motoWiele kontrowersji i mitów na temat „rond” wynika z braku jednoznacznych przepisów ruchu drogowego na temat tego rodzaju skrzyżowań. Możemy spotkać ronda kierowane, niekierowane, „turbinowe” „plackowate”. W tym artykule rozpatrzmy rondo niekierowane. Nie spotkamy na takim rondzie sygnalizacji świetlnej ani znaków uzupełniających i poziomych strzałek kierunkowych. To na takich rondach dochodzi do największej liczby kontrowersji (rys.1). Pierwszy mit - nie zawsze pojazd znajdujący się na rondzie ma pierwszeństwo. To kto je ma, na tego rodzaju skrzyżowaniu jest określone znakiem A7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. W sytuacji, kiedy wjeżdżając na rondo nie zobaczymy znaku A7 stosujemy zasadę prawej ręki – czyli wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo. Na przykładzie pokazanym na rys 1. wjeżdżający na rondo muszą ustąpić pierwszeństwa wszystkim tym, którzy się na nim już znajdują. Znak ten dotyczy również pojazdów szynowych- tramwaje.

Kolejny problem na rondach niekierowanych to jak na nie wjechać i zjechać w zależności od typu manewru jaki wykonujemy. Najbezpieczniej skorzystać z ogólnych przepisów opisujących przygotowanie do manewru przed skrzyżowaniem. Dlatego należy założyć, że opuszczenie ronda pierwszym zjazdem to skręt w prawo na rondzie, zjazdem drugim to jazda na wprost, zjazdem trzecim do skręt w lewo a czwartym to manewr zawracania. Omówmy jeden z przykładów manewru.

Przy tych założeniach zgodnie z rys. 1 pojazd 1 chcący skręcić w lewo, ustawia się przed rondem na lewym pasie. Następnie musi wjechać na wewnętrzny pas. Za ostatnim wylotem z którego nie skorzysta a przed ostatnim wlotem, który mija zmienia pas na zewnętrzny i z kierunkowskazem opuszcza rondo z pasa zewnętrznego. Jest to najbezpieczniejszy wariant, ale nie jedyny. Tak wykonanie lewoskrętu na rondzie, eliminuje jak najwięcej możliwości kolizji. Najniebezpieczniejszy moment to zmiana pasa z wewnętrznego na zewnętrzny. Tutaj należy pamiętać, że poruszający się pasem zewnętrznym ma pierwszeństwo. Przy założeniu jak na rysunku 1, nie powinno być sytuacji kolizyjnej przy zmianie pasa z wewnętrznego na zewnętrzny. Niestety wielu kierujących niezależnie jaki wykonuje manewr na rondzie wjeżdża na nie z prawego pasa i krąży po rondzie pasem zewnętrznym. Nigdzie nie jest zabronione takie poruszanie się po rondzie, ale w praktyce powoduje sytuacje kolizyjne oraz„zabija” idee ronda jako najinteligentniejszego rozwiązania komunikacyjnego, gdzie wiele pojazdów równocześnie może poruszać się w różnych kierunkach. Koleiny problem, to czy włączać kierunkowskaz przed wjazdem na rondo. W praktyce instruktora powtarzam, że najważniejsza jest czytelność. Popatrzmy na pojazd nr. 3 na rys.1, który ma zamiar zjechać pierwszym zjazdem. Włączenie kierunkowskazu jeszcze przed wjazdem na rondo jak najbardziej poprawi czytelność i bezpieczeństwo. Więc nie można założyć, że na rondo niekierowane wjeżdżamy zawsze bez kierunkowskazu. Kolejny przykład to t.z ronda plackowate. Bardzo małe, spotykane na osiedlach. Na takich rondach włączenie kierunkowskazu przed, również poprawi czytelność.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdy w Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

airclinic.jpg