• alex.jpg
  • alles.jpg
  • alux.jpg
  • baks.jpg
  • cukiernia.jpg
  • enmax.jpg
  • familia.jpg
  • gasior.jpg
  • gs.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • mosur.jpg
  • pinus.jpg
  • praca.jpg
  • quad.jpg
  • romantica.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • serwis.jpg
  • sklad_blc.jpg
  • skotcar.jpg
  • swiba.jpg
  • tapicerstwo.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zielinski.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • an.jpg
  • bistro.jpg
  • dogoterapia.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • krakmeb.jpg
  • kruk.jpg
  • manufaktura.jpg
  • mirex.jpg
  • mojsen.jpg
  • multiagent.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • srebrne.jpg
  • szumiec.jpg
  • wegiel.jpg
  • weterynarz.jpg
  • woodkrak.jpg

motoW tym miesiącu poruszę jeden z podstawowych elementów jazdy defensywnej – bezpieczna odległość od samochodu poprzedzającego. Odległości od pojazdów to problem zarówno w ruchu miejskim jak i ruchu na drogach o podwyższonej prędkości. Zwłaszcza na autostradach i drogach ekspresowych niezachowanie bezpiecznej odległości od samochodu poprzedzającego bardzo często skutkuje powstaniem poważnych wypadków – karambolów. Kiedy siedzimy za kierownicą mamy poczucie, że panujemy nad samochodem i przesuwamy się coraz bliżej i bliżej do pojazdu poprzedzającego w przeświadczeniu, że zdążymy zareagować w przypadku, kiedy ten zacznie hamować. Jadąc jako pasażerowie bardzo często mamy wrażenie, że nasz kierowca jedzie za blisko innego samochodu. Co więcej, wielu kierowców podsuwa się próbując wywrzeć presję, aby pojazd przed nimi przyspieszył lub zmienił pas. Niestety takie zachowanie bardzo często kończy się tragicznie. Nawet jeśli kierowa jest skoncentrowany i wydaje mu się, że zdąży zareagować nie zrobi tego szybciej niż około 1 sekundy. Biorąc pod uwagę, że będąc kierowcą nigdy obiektywnie nie ocenimy ”na oko” bezpiecznej odległości należy sięgnąć do sprawdzonej i wypróbowanej metody opisywaniu bezpiecznej odległości opisanej czasem. W warunkach miejskich są to 2s, a na drogach o podwyższonej prędkości są to 3s. Czas jest najbardziej obiektywny w opisie i to jego najczęściej brakuje w sytuacji awaryjnej.

Jak nauczyć się mierzyć odległość za pomocą czasu? Jadąc za innym pojazdem znajdujemy punkt charakterystyczny, który mija pojazd przed nami np. drzewo i liczymy na głos 121,122 (czas wypowiadania tych liczb trwa 2s). W momencie, kiedy skończyliśmy liczyć i dojechaliśmy do w/w drzewa oznacza , że nasza odległość od pojazdu jest równa 2 s (1s na reakcję i 1s na hamowanie). Na autostradzie statystycznie pojazd, który hamuje awaryjnie ma wysokie prawdopodobieństwo już najechania na inny pojazd. Nie przesunie się do przodu. Stąd dla naszego większego buforu bezpieczeństwa powinniśmy zachować odległość od poprzedzającego auta równą 3 s (licząc 121,122,123), czyli sekunda więcej niż w przypadku ruchu w miastach. Zaletą tej metody jest to, że działa niezależnie z jaką prędkością jedziemy. Warto czasem siebie skontrolować i policzyć ile mamy czasu na awaryjne wyhamowanie. Metodę tą znajdziemy także w najnowszych pojazdach wyposażonych w t.z tempomaty aktywne. Na wyświetlaczu bardzo często wyświetlana jest aktualna odległość opisana czasem. Jeżeli odległość jest poniżej 2 sekund słychać sygnał alarmowy. Wielu kierowców dopiero kiedy zaczęło używać samochody wyposażone w tego rodzaju systemy zdało sobie sprawę, że praktycznie przez całe życie jeździli za blisko innych. Utrzymujmy bezpieczne odległości minimum równe 2 sekundom.

Jerzy Smagała - Instruktor nauki jazdy w szkole Autofart, Instruktor techniki jazdyw Motopark Kraków, Rajdowy Mistrz Pucharu Peugeota

zyczeniaEB.jpg