• alles.jpg
  • alux.jpg
  • autobaks.jpg
  • autoserwis.jpg
  • colorex.jpg
  • familia.jpg
  • firany.jpg
  • gs.jpg
  • kozbial.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • mosur.jpg
  • ogrodzenia.jpg
  • parkiet.jpg
  • pierogi.jpg
  • pinus.jpg
  • rserwis.jpg
  • salazabaw.jpg
  • skotcar.jpg
  • swiba.jpg
  • tapicerstwo.jpg
  • woodkrak.jpg
  • wwm.jpg
  • zamkowa.jpg
  • zielinski.jpg

Reklama

  • almamedica.jpg
  • baranex.jpg
  • bistro.jpg
  • choinki.jpg
  • drewno.jpg
  • ekotechnika.jpg
  • gabinetan.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • manufaktura.jpg
  • mirex.jpg
  • multiagent.jpg
  • nettrading.jpg
  • prestige.jpg
  • rrreklama.jpg
  • weterynarz.jpg

Trudno o bardziej charakterystyczny pojazd rodzimej produkcji motoryzacyjnej, niż Polski Fiat 126p. Produkowany w bielskich i tyskich zakładach Fiata w latach 1973-2000, współtworzył historię kilku pokoleń Polaków. Dziś dobrze zachowane egzemplarze osiągają wysokie, kolekcjonerskie ceny. Konstrukcja ta była również bardzo wdzięcznym obiektem samodzielnych przeróbek i udoskonaleń; stąd przydomowe pługi śnieżne czy mini spychacze.

Tymczasem eksperymentowanie z poczciwym „maluchem” było na porządku dziennym w BOSMALu, czyli Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej. Początkowo jednostka ta podlegała pod fabrykę Fiata, pod koniec lat osiemdziesiątych stała się niezależną instytucją, działającą do dziś. To tam, nie jako przeróbka, ale całkowicie odrębny projekt, powstał model Fiata 126p Cabrio, który był jednym z dwóch seryjnie produkowanych kabrioletów na bazie modelu 126p.

Najważniejsza cecha tej wersji „malucha”, czyli brak stałego dachu, wymogła na konstruktorach znaczące wzmocnienia budowy pojazdu. Usztywniono nie tylko płytę podłogową i szkielet nadwozia, ale dodano również pałąk za linią drzwi. Pałąk dodawał lekko sportowego wyglądu, ale głównie wzmacniał konstrukcję i był miejscem mocowania psów bezpieczeństwa. Składany dach wykonano z płótna, w które wstawiono plastikowe szyby. Dla bardziej wymagających klientów dostępne były opcje z wysokimi zagłówkami foteli lub ogrzewaniem Webasto. Wersja Cabrio produkowana była w dwóch kolorach – białym i czerwonym.

Fiaty 126p Cabrio produkowano seryjnie w latach 1991-1995. Niestety projekt ten nie przyjął się na polskim rynku. Winne temu były dwa czynniki – klimat nie sprzyjający kabrioletom i dopiero co otworzone granice. Kupienie używanego samochodu z zachodu było znacznie bardziej atrakcyjne, niż nowego auta z Polski. Polska pogoda również działała na niekorzyść – jesienne słoty i miesiące zimy nie zachęcały do jazdy autem z nieocieplanym dachem i marnym ogrzewaniem. W sumie wyprodukowano około 500 sztuk tego modelu, z czego jedynie około 100 sprzedano na krajowym rynku. Pozostałe 400 sztuk trafiło do nabywców w krajach zachodniej Europy.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła: http://klasyki.auto-swiat.pl/bosmal-126-cabrio-powiew-wolnosci/ p8851 odczyt: 2017 01 29 https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_126p_Cabrio odczyt: 2017 01 29

smolka.jpg