• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • bhp oskar.jpg
  • colorex.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • parkiet.jpg
  • praca.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • melba.jpg
  • mirex.jpg
  • multiagent.jpg
  • pralnia.jpg
  • rrreklama.jpg
  • szumiec.jpg
  • weterynarz.jpg

We wtorek, 12 kwietnia Biblioteka Publiczna w Rudawie gościła dwie grupy dzieci z Integracyjnej Szkoły Podstawowej im. ofiar Pacyfikacji w Radwanowicach. W czasie spotkania mieliśmy okazję pokazać dzieciom bibliotekę i księgozbiór, wyjaśnić, jak poruszać się wśród regałów, aby odszukać książki. Znakomitą wiedzą wykazał się jeden z przedszkolaków, wskazujący, gdzie są książki dla dorosłych czytelników, a gdzie dla najmłodszych, jak oznaczane i rozdzielane są książki i działy. Prezentacja wydawnictw wybranych autorów posłużyła nam do opowiadania dzieciom o spotkaniach z pisarzami, których biblioteka zaprasza każdego roku. Poza tym z biblioteką związane są jeszcze inne wydarzenia. Można tu też obejrzeć ciekawą wystawę. O obecnej wystawie „Koronki jak pajęczyna” opowiadały dzieciom twórczyni ludowa Jadwiga Węgorek i jej uczennica Beata Jarema.

Od tego roku szkoła w Radwanowicach wdraża opracowaną przez nauczycieli - Monikę Buczek i Agnieszkę Mitkę innowację pedagogiczną „Inspirująca rola sztuki ludowej”. W programie innowacji zakłada się realizację m.in. takich celów jak „wdrażanie do zainteresowań folklorem, podtrzymywanie tradycji ludowej, budzenie szacunku do wytworów sztuki ludowej i jej twórców, percepcję dzieł sztuki ludowej, budzenie dumy z wartości kulturowych własnego regionu” .Jak się wydaje nasze spotkanie temu właśnie służyło. Zaproszone panie prezentowały się w strojach krakowskich, opowiadały o tym z czego składa się taki ubiór, gdzie się go dawniej przechowywało i kiedy zakładało. Panie pomogły nam też wyjaśnić takie pojęcia jak: rękodzieło, twórca, dowiedzieliśmy się również, że oprócz klocków do zabawy są klocki do koronki. Dzieci oglądały klocki różnych kształtów i wielkości, poza tym pozostałe przybory: wałek wypełniony trocinami i obszyty płótnem, stojak, szpilki do przypięcia wzoru, nici. Zaproszeni do pracy przy tkaniu koronki przekonali się, że początki nie są łatwe i sztuka ta wymaga skupienia i zręczności. Zatem twórca ludowy to nie byle kto, bo spod jego rąk wychodzą misterne serwetki, bieżniki, motywy, takie jak na wystawie. Na pamiątkę spotkania wszystkie dzieci otrzymały od rękodzielniczek fotografię przedstawiającą krakowiankę i krakowiaka – pracę wykonaną koronką klockową. Czy biblioteka i rękodzieło mają ze sobą coś wspólnego? Jak widać mają , bo jedno i drugie można promować wspólnie.

Barbara Baranowska

hajdarowscy.jpg