• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • bistro.jpg
  • euroreklama.jpg
  • familia.jpg
  • gawin.jpg
  • goodcar.jpg
  • gs.jpg
  • juszczak.jpg
  • juszczyk.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • lyko.jpg
  • marcisz.jpg
  • parkiet.jpg
  • praca.jpg
  • rasterek.jpg
  • rserwis.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • skot.jpg
  • swiba.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • ekotechnika.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kaes.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pralnia.jpg
  • weterynarz.jpg

Gdy po II Wojnie Światowej załamała się produkcja militarna, fabryki broni i amunicji zaczęły poszukiwać nowych, alternatywnych sposobów na zastąpienie dotychczasowej produkcji. Przed tym samym dylematem stanęły również dwie czechosłowackie fabryki, JAWA i Povazske Strojarne. Pod koniec lat 40. właściciel fabryki amunicji, Povazske Strojarne, Słowacki inżynier Roth, poszukiwał sposobu na utrzymanie produkcji i wykorzystanie posiadanych technologii, przy jednoczesnej, całkowitej zmianie branży. Wybór padł na produkcję motocykli. Jak się okazało nie był to pierwszy zakład, który przeszedł prosto od produkcji militarnej do motoryzacyjnej. Wcześniej na ten krok zdecydowała się JAWA, z którą połączyła siły fabryka Povazske Strojarne.

Współpraca tych dwóch podmiotów przyniosła wiele ciekawych konstrukcji jednośladowych, między innymi skuter Manet 90, Jawa 20 i 21, Manet S-100 czy Tatran 125. W roku 1970 inżynierowie Povazske Strojarne, stworzyli prototyp motoroweru, tzw. typ 28. Wyprodukowano ich wówczas około 100 sztuk, miały służyć jako egzemplarze testowe i forma reklamy. Rok później ruszyła seryjna produkcja; duże, 19 calowe kola i nowoczesny projekt nadwozia, zwiastowały nową generację jednośladów. Twórcy planowali przekierowanie części produkcji na eksport, co spowodowało konieczność zaproponowania nowej, łatwej do zapamiętania nazwy. Z pomocą przyszedł ówczesnych hit czechosłowackich list przebojów, „Babetta do sveta” („Babetta (imię damskie) poszła w świat”). Trudno o lepszą nazwę dla nowoczesnego motoroweru z przeznaczeniem eksportowym. Babetta była bardzo innowacyjnym projektem; jako pierwszy motorower na świecie posiadała elektroniczny zapłon bezstykowy (tzw. Transimo). Posiadała automatyczną skrzynię biegów i sztywne zawieszenie. Osiągała maksymalną prędkość 40 km/h, przy średnim zużyciu 1,7 l/ 100 km. w 1975 roku model ten zastąpiła wersja 206/207. Babettę polubili Niemcy, honorując jej twórców nagrodą za wzornictwo. Rocznie około 60 000 sztuk zjeżdżało z lini produkcyjnych Povazske Strojarne. Z biegiem lat producenci stworzyli wersje dedykowane na konkretne rynki, np. dla Niemiec i Dani z limitem maksymalnej prędkości 25 km/h czy dla USA z limitem 30 km/h. Ostatnie motorowery Babetta zjechały z linii produkcyjnych 1997 roku. Do dziś Babetty jeżdżą po ulicach europejskich miast, ale też tak egzotycznych destynacji, jak Kuba, USA, Południowa Afryka czy Chiny.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła:

    http://www.jacomoto.pl/ JAWA Babetta typ 28 odczyt 2016 02 22
    http://jawamylove.blogspot.com/2014/10/motorowery-jawa-povazske-strojarne.html odczyt 2016 02 22

kostka.jpg