• alles.jpg
  • alux.jpg
  • colorex.jpg
  • familia.jpg
  • gs.jpg
  • kozbial.jpg
  • kubaty.jpg
  • lyko.jpg
  • parkiet.jpg
  • rowery.jpg
  • salazabaw.jpg
  • serczyk.jpg
  • serwis.jpg
  • skot.jpg
  • wwm.jpg
  • zulla.jpg

Reklama

  • baranex.jpg
  • bistro.jpg
  • edukator.jpg
  • gawin.jpg
  • geo.jpg
  • grafixdruk.jpg
  • kacper.jpg
  • kanczura.jpg
  • kruk.jpg
  • melba.jpg
  • mirex.jpg
  • nettrading.jpg
  • rrreklama.jpg
  • weterynarz.jpg

„Po nieważ zgodnie z definicją, motocykl jest to pojazd, który posiada mniej niż cztery koła, prezentowany pojazd z Nowej Dęby jest niewątpliwie motocyklem. Trójkołowe, transportowe motocykle były niegdyś bardzo rozpowszechnione. Te najmniejsze ciężarówki świata zniknęły jednak niemal całkowicie ze zmianą statusu motocykla, który z najtańszego środka transportu przekształcił się w drogą zabawkę. Mimo to, są jeszcze miejsca, gdzie trójkołowce są używane. Prezentacja Dezametu prezentuje się i być może, znajdzie swoje stałe miejsce na polskim rynku motoryzacyjnym.”

W jednym z wakacyjnych odcinków naszego cyklu opisywałem model trójkołowego wózka transportowego, zaprojektowanego na podstawie modelu Pegaza 705, przez konstruktorów z Zakładów Metalowych w Nowej Dębie. Wspomniany model z przodu posiadał skrzynię transportową o ładowności 150 kg. Wyprodukowano jedynie 40 sztuk tego pojazdu, część wykorzystując do transportu wewnętrznego, a część, w ramach pilotażu, przekazując różnym publicznym placówkom. Rozwiązanie to zyskało bardzo licznych zwolenników, którzy chwalili funkcjonalność wózka w małogabarytowym transporcie na krótkich dystansach. Prawdopodobnie zarówno entuzjastyczne przyjęcie, jak i potrzeby użytkowników, np zajmujących się produkcją roślinną, sprawiły, że w zakładach DEZAMET zaczęto prace nad projektem kolejnego trójkołowego modelu transportowego.

Efektem działań był model Dezamet typ 755 Motorydwan, trójkołowy pojazd dostawczy, z paką transportową umieszczoną z tyłu. Produkowany był w dwóch wersjach: typ 755 o ładowności 150 kg, oraz typ 758 o ładowności do 250 kg. W motorydwanach zamontowano najnowszy model silnika typu 027 o pojemności 50 cm, a zużycie paliwa w tych pojazdach wynosiło odpowiednio 2,6 oraz 2,8 l na 100 km. Lokalizacja paki ładunkowej z tyłu znacznie ułatwiło prowadzenie pojazdu, którego kierowca miał do wyboru kilka wersji zabudowy nadwozia. Dostępne były różne warianty szoferki i paki, zależnie od potrzeb użytkownika. Pojazd ten był niezmiernie stabilny, wprawny kierowca mógł nawet przejechać bezpiecznie tylko na dwóch kołach. Przez wzgląd na dostosowanie pojazdu do krótki tras, zbiornik, schowany pod siedzeniem kierowcy, mógł pomieścić jedynie 5 litrów paliwa. Dodatkowym udogodnieniem były dwa hamulce; jeden tylni, rozchodzący się na oba koła, obsługiwany nogą i jeden przedni, obsługiwany ręcznie z kierownicy. Spełniał jeszcze jeden bardzo ważny wymóg – można było go prowadzić bez żadnych uprawnień. Dostęp był nieograniczony, przez wzgląd na małą pojemność silnika. Tak więc każdy mógł korzystać z tego wynalazku w codziennej pracy i przydomowych obowiązkach.

Jan Piotrowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródła:

    http://www.jacomoto.pl/ Dezamet typ 755 Motorydwan odczyt 2016 01
    https://www.youtube.com/watch?v=EL4Iu5sKorE , OldTimeBazaR odtworzenie 2016 01 20

od zmierzchu.jpg