• alles.jpg
  • artgo.jpg
  • autoserwis.jpg
  • biga.jpg
  • centrum_napraw.jpg
  • domek_sielpia.jpg
  • familia.jpg
  • good_car.jpg
  • juszczak.jpg
  • komat.jpg
  • kubaty.jpg
  • lisak.jpg
  • moto_serwis.jpg
  • niezasmiecaj.jpg
  • parkiet_krak.jpg
  • rasterek.jpg
  • serczyk.jpg
  • sfotografuje.jpg
  • wwm.jpg

Reklama

  • alteks.jpg
  • brzoskwinia.jpg
  • geoconsulting.jpg
  • kruk.jpg
  • mirex.jpg
  • pokoje_goscinne.jpg
  • pp.jpg
  • pralnia.jpg
  • płazy.jpg
  • szkolka.jpg
  • weterynarz.jpg

Święta Bożego Narodzenia, uroczysty czas rodzinnych spotkań, wzruszeń i pojednań, byłby wręcz idealny, gdyby nie jeden mały szczegół – życzenia. Co tu wymyślić, żeby nie brzmiało zbyt banalnie? Sprawa jest nieco łatwiejsza, gdy adresatem życzeń jest osoba bliska, której marzenia i pragnienia są nam mniej więcej znane. Trudniej sklecić coś sensownego stojąc naprzeciwko, dajmy na to, dawno nie widzianej ciotki, którą znamy tylko ze zdjęć i rodzinnych opowiadań. Taką właśnie ciotką, której chciałbym złożyć świąteczne życzenia jest polska motoryzacja. Bidulka już stara, schorowana i zapomniana, ale jeszcze jakoś daje radę i mam wrażenie, że coraz mocniej się napędza wiarą i zapałem ludzi, którzy nie chcą pozwolić jej odejść. Takich zapaleńców jej życzę i o takich chciałem dziś napisać.

Mam na myśli dwa projekty, których autorzy obiecują że nie poprzestaną na wirtualnych szkicach i w niedalekiej przyszłości na ulicach pojawią się Nowa Warszawa i Nowa Syrena Sport. W rankingach sprzedaży na pewno nie odbiorą pierwszego miejsca niemieckiej Skodzie, ale kilka sztuk rocznie to i tak byłby niezły wynik.

Jeśli chodzi o New Warsaw - Wratislavia to ma być to nadwozie typu sedan, nawiązujące do modelu 223, osadzone na płycie podłogowej z BMW M5 E60 i z silnikiem V10 o mocy przekraczającej 600KM. Z tak imponującym agregatem pod maską Warszawa do pierwszej setki powinna rozpędzać się w ok. 4,5 sekundy. Według informacji zawartej na stronie internetowej newwarsaw.com, na przełomie maja i czerwca 2014 roku możemy spodziewać się prezentacji prototypu.

Jeden z współtwórców Nowej Warszawy dość mocno zaangażował się także w projekt Nowej Syreny Sport. Z założenia ma być to sportowe coupe, szybkie, dobrze wyposażone i tanie. Tanie, jak na auto sportowe, ponieważ jego cena ma oscylować w granicach 130-150 tys. zł. W odróżnieniu od New Warsaw, Syrena Sport nie będzie bazować na płycie podłogowej zapożyczonej z seryjnego modelu jednego z wielkich koncernów, ale ma być prawie w całości zaprojektowana przez rodzimych inżynierów. „Prawie” dotyczy np. takich podzespołów jak jednostka napędowa i skrzynia biegów. Początkowo projekt zakładał zastosowanie silnika V6 3700 cm3, ale podejrzewam, że szerszy wybór mniejszych silników, wynikający z ogólnoświatowego trendu miniaturyzacji, uturbiania i krzesania dużej mocy z małej pojemności, spowodował zmianę planów i teraz twórcy rozważają jednostki 1,6 lub 2,0 turbo. Przy niskiej masie nie przekraczającej 1000 kg, przyspieszenie i elastyczność powinny być więcej niż zadowalające. Oczekiwana produkcja stu sztuk rocznie byłaby czymś wspaniałym i może zakończyłaby ciążące nad polską motoryzacją fatum, tego jej życzę, a czytelnikom – Wszystkiego dobrego na Święta!

Łukasz Zadęcki

legalizacja.jpg